Jak na psychohygienu, když máte náročné povolání

Stres, dlouhá pracovní doba, málo spánku, hodně odpovědnosti – to vše jsou faktory, které mohou činit vaši práci náročnější oproti některým jiným zaměstnáním. Obecně je tak zde více zdravotních i jiných rizik, která musíte brát v potaz, když přemýšlíte, jestli je tohle místo pro vás stále vyhovující. S náročnými aspekty se však dá pracovat – nyní se podíváme zejména na otázku psychohygieny.

Nepřecházejte varovné signály

Pokud se v zaměstnání cítíte často depresivně, unaveně, demotivovaně a celkově v negativním rozpoložení, možná je třeba svým pocitům věnovat více pozornosti. Odolní a schopní lidé jsou někdy zvyklí své emoce a psychiku přehlížet, a když si jich všímat začnou, už může být pozdě. Můžete své pocity a zážitky zaznamenávat i písemně a zpětně vždy zhodnotit, jak na vás vaše zápisy působí – zda vyrovnaně anebo jako svědectví někoho, kdo potřebuje úlevu či rovnou pomoc zvenčí.

Upevněte základ

Na psychiku má velký vliv také dodržování základních zdravých návyků – dostatek spánku, odpočinku, pobytu na čerstvém vzduchu, zdravého jídla a tekutin a podobně. Zkuste se na tyto věci soustředit a doladit, co je v rámci vašeho náročného pracovního režimu alespoň trochu možné. Omezte kofein, alkohol či jiné návykové látky, které by mohly narušit spánek a dobu odpočinku a nebojte se ani různých relaxačních technik.

Využijte služeb odborníka

Není-li ve vašich silách pomoci si samostatně, nemějte strach kontaktovat kouče či psychologa – některá pracoviště tyto služby dokonce přímo nabízejí. Zjistěte své možnosti a určitě se nezdráhejte za někým zajít i v případě, že máte pocit, že nějaké velké problémy nemáte. Profesionál nikdy nebude zlehčovat vaše obavy či nepříjemné pocity, které můžete zažívat, a poradí techniky, jak sám se sebou pracovat pod tlakem či v prostředí, které může být vysloveně traumatizující.

Latest articles

Similar articles

Subscribe to our newsletter

Instagram